Enea Operator stworzyła pierwszy w historii polskiej energetyki samochód wsparcia Prac Pod Napięciem
Uwaga. Przeglądasz artykuł starszy niż rok – informacje w nim zawarte mogą być nieaktualne

Enea Operator stworzyła pierwszy w historii polskiej energetyki samochód wsparcia Prac Pod Napięciem

Enea Operator nieustannie rozwija swoje technologie PPN (Prac Pod Napięciem). Dzięki temu, w spółce realizowane są kolejne, innowacyjne pomysły pracowników, poprawiające nie tylko jakość eksploatacji sieci, ale i bezpieczeństwo oraz komfort pracy elektromonterów. Pierwszy w Polsce specjalistyczny samochód wsparcia Prac Pod Napięciem powstał z inicjatywy i przy udziale elektromonterów Enei Operator, na co dzień zajmujących się PPN. Nowoczesny pojazd przyczyni się do jeszcze efektywniejszej pracy brygad na sieci dystrybucyjnej, wykonywanej bez uciążliwych dla klientów przerw w dostawach energii.

Wsłuchaliśmy się w potrzeby elektromonterów pracujących na liniach napowietrznych średniego napięcia w technologii Prac Pod Napięciem. To oni mają największe, praktyczne doświadczenie i najlepiej wiedzą co może realnie wpłynąć na poprawę jakości ich pracy. Efektem tych rozmów był zakup pięciu specjalistycznych samochodów wsparcia dla brygad PPN. Pierwszy z nich jest już gotowy. Jesteśmy więc pierwszą spółką energetyczną w Polsce, która posiada w swojej flocie tak nowoczesny i specjalistyczny pojazd – powiedział Michał Cebula, wiceprezes Enei Operator ds. pracowniczych.

Innowacyjny projekt zabudowy samochodu ma za zadanie poprawić jakość oraz komfort codziennej pracy brygad w trudnych warunkach terenowych. Powstał nie tylko z inicjatywy pracowników, ale przy aktywnym ich udziale w całym procesie tworzenia, tak aby w pełni odpowiadał ich codziennym potrzebom. Samochód wsparcia wyposażony został w silnik wysokoprężny o mocy 180 KM. Blokady wszystkich kół, poszczególnych osi i napędów dają wielkie możliwości poruszania się w trudnym terenie, w którym zlokalizowanych jest wiele linii energetycznych Enei Operator. Przy zabudowie pojazdu pomyślano o wyciągarce wyposażonej w linę syntetyczną umieszczoną z przodu pojazdu. Zaprojektowano również system wózka przewoźnego, który ułatwia załadunek i wyładunek rozłączników i odłączników średniego napięcia.

Pojazd wyposażony został w narzędzia, torbę ratunkową, agregat prądotwórczy, system ogrzewania postojowego kontenera. Dodatkowo zamontowany został profesjonalny bagażnik dachowy, na którym znajduje się drabina ściągana z poziomu ziemi. Na ścianie tylnej kontenera zabudowano oświetleniowy maszt teleskopowy, sterowany pilotem. Ruchoma głowica pozwala na oświetlenie w każdym kierunku i pod każdym kątem miejsca wykonywanej pracy – wylicza Grzegorz Geruzel, kierownik Biura Prac Pod Napięciem Enei Operator.

W tylnej części zabudowano drzwi, przez które monterzy mogą korzystać w sposób nieskrępowany z zabudowy warsztatowej w środku kontenera. W środku auta znajduje się kompletny warsztat z imadłem i zestawem szuflad ładunkowych. Na ścianie umieszczono uchwyty montażowe służące do zamocowania niezbędnego sprzętu brygady. Samochód posiada również specjalistyczną skrzynię do przewozu Urządzania Do Podnoszenia Przewodów, kącik czystości wyposażony w zbiornik na wodę, papier i płyn do mycia. Nie zabrakło również miejsca na ubrania robocze monterów i wieszaków na hełmy ochronne.

Enea Operator prowadzi prace w technologii PPN od ponad dekady. Na przestrzeni dziesięciu lat liczba wykonywanych prac w tej technologii znacznie wzrosła. W 2019 roku spółka wykonała około 78% wszystkich planowych prac przy urządzeniach elektroenergetycznych na średnim i niskim napięciu, nie wyłączając przy tym dostaw energii do klientów. W trzech ostatnich latach, prawie 85% wykonanych prac w sieci niskiego napięcia, to prace pod napięciem. W roku 2019 wykonano ponad 1,5 tys. prac pod napięciem na liniach napowietrznych średniego napięcia oraz ponad 60 tys. na liniach niskiego napięcia.