Enea uruchamia strategiczny program budowania local contentu do realizacji przyszłych inwestycji Grupy – „Enea z energią dla polskiego biznesu”
Grupa Enea uruchamia program budowania local contentu w inwestycjach, którego celem jest zwiększenie udziału firm działających w Polsce w realizacji projektów spółki. Program wspiera kluczowe założenia Strategii Rozwoju Grupy Enea do 2035 r., w ramach której firma planuje zainwestować 108 mld zł w projekty związane z transformacją energetyczną.
Enea wzmacnia krajową wartość dodaną w inwestycjach
Program budowy local contentu to inicjatywa Grupy Enea, nastawiona na rozwój krajowych kompetencji, technologii oraz stabilnych łańcuchów dostaw. Celem działań jest wzmocnienie udziału firm działających w Polsce w przetargach, zapewnienie rynkowi dostępu do szczegółów i harmonogramów planowanych zamówień oraz pogłębienie współpracy z uczelniami, instytutami i przedsiębiorcami także na poziomie lokalnym.
Do 2035 roku Enea przeznaczy na inwestycje ok. 108 mld zł — m.in. w sieci dystrybucyjne, OZE, modernizację infrastruktury i nowe technologie energetyczne. Program ma zwiększyć szanse krajowych przedsiębiorstw, aby jak największa część tej wartości była realizowana przez firmy i instytucje działające w Polsce.
Istotnym elementem programu będzie także rozwój narzędzi technologicznych wspierających, ułatwiające zapoznanie się z planami inwestycyjnymi firmy oraz planami i wymaganiami przetargowymi, a także stworzenie warunków dla krajowych firm do budowy ewentualnych partnerstw koniecznych do starania się o realizację zadań inwestycyjnych.
– Wchodzimy w największy program inwestycyjny w historii Grupy Enea. Do 2035 roku planujemy zrealizować projekty warte 108 miliardów złotych. Chcemy, aby transformacja energetyczna stała się również impulsem dla polskich firm, technologii i ośrodków naukowych. Program to sposób, by łączyć naszą efektywność biznesową z budowaniem krajowych kompetencji i stabilnych łańcuchów dostaw – komentuje Grzegorz Kinelski, prezes Enei.
Celem programu jest zwiększenie potencjału rynku poprzez:
- wzmacnianie stabilności projektów poprzez bliższe, lokalne łańcuchy dostaw;
- zwiększenie udziału firm działających w Polsce w przetargach i realizacji inwestycji Enea;
- szersze zastosowanie konsultacji technicznych przed przetargami;
- zapewnienie transparentnego dostępu do informacji o planowanych zamówieniach;
- rozwój narzędzi informatycznych i analitycznych (m.in. AI) wspierających planowanie zakupów;
- współpraca z uczelniami i instytutami R&D w celu budowania kompetencji i technologii przyszłości;
- tworzenie forów gospodarczych i kanałów dialogu z biznesem.
– Chcemy, aby firmy działające w Polsce miały realnie szanse konkurowania z globalnymi potentatami o realizację naszych projektów, a tym samym większy udział w inwestycjach Enei. Często przeszkodą nie jest technologia, a brak czasu na przygotowanie i planowanie, dostęp do kapitału czy wreszcie nieelastyczne zapisy UZP. Będziemy nad tym wszystkim pracować, zaczynając od rzeczy najprostszych, takich jak wcześniejsza komunikacja planów, zmniejszanie barier wejścia, zbudowanie partnerskiego dialogu z potencjalnymi wykonawcami i współpraca z ośrodkami naukowymi. Naszym celem jest zbudowanie trwałego ekosystemu dostawców, innowatorów i partnerów, którzy będą wspierać transformację energetyczną w Polsce przez kolejne dekady. Program budowy local contentu jest wyrazem tego, jak rozumiemy naszą odpowiedzialność biznesową i rolę w rozwoju gospodarczym kraju. Realizując program będziemy współpracować z innymi organizacjami i podmiotami działającymi na polskim rynku, stojącymi przed wyzwaniami inwestycyjnymi – podsumowała Dalida Gepfert, wiceprezeska Enei ds. korporacyjnych, odpowiedzialna za realizację programu.
Nowy pełnomocnik ds. local content w Enei
Realizację programu koordynuje Jarosław Tokarczuk, powołany na stanowisko pełnomocnika ds. local content w Enei SA. Jarosław Tokarczuk to doświadczony menedżer i ekspert rynku energii, od lat związany z transformacją sektora w Polsce. Wcześniej związany z Grupą Enea jako dyrektor wykonawczy Departamentu Rozwoju, odpowiedzialny za kluczowe projekty modernizacyjne i kierowanie pracami rozwoju strategii. Pracował nad rozwojem farm fotowoltaicznych, magazynowania energii, elektromobilności oraz narzędzi IT obejmujących obrót energią z OZE. Były przewodniczący zespołu klastra energetycznego w Towarzystwie Obrotu Energią. Ukończył Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (doktorat w obszarze data science w energetyce) oraz Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu. Jako pełnomocnik odpowiada za koordynację programu, współpracę z biznesem, ośrodkami naukowymi i badawczymi oraz z administracją, podejmowanie inicjatyw usprawniających procedury i procesy przetargowe, rozwój narzędzi analitycznych, a także konsultacje z rynkiem.
– Program budowania local contentu powstał przy okazji największego procesu inwestycyjnego Enei, ale jego sukces może mieć trwały wpływ na sposób myślenia o procesach realizacji inwestycji i wymierny efekt dla polskiej gospodarki oraz rozwoju technologicznego i naukowego. Silna, efektywna i stabilna finansowo Enea tworzy fundament pod wieloletnie inwestycje, które wzmacniają polską gospodarkę, kompetencje technologiczne, rynek pracy oraz bezpieczeństwo energetyczne. Cały czas poszukujemy możliwości jak najbardziej efektywnej realizacji zamierzeń inwestycyjnych. Program local content pomoże nam w zwiększeniu efektywności i dostępności rynku. Zwiększy dostęp do wykorzystania nowych technologii i bezpieczeństwa funkcjonowania organizacji – dodał Marek Lelątko, wiceprezes Enei ds. finansowych.
Grupa Enea jest jednym z liderów polskiego rynku elektroenergetycznego w zakresie produkcji energii elektrycznej i odpowiada za bezpieczne dostawy energii do ponad 2,8 mln klientów. Grupa zarządza całym łańcuchem wartości na rynku energii elektrycznej: od paliwa, poprzez produkcję energii elektrycznej, dystrybucję, sprzedaż, aż po obsługę klienta. Dzięki nowej Strategii Rozwoju do 2035 roku Enea aktywnie uczestniczy w transformacji sektora energetycznego i rozwija odnawialne źródła energii. Grupa wdraża zasady zrównoważonego rozwoju, które są realizowane poprzez formalne polityki i procesy obowiązujące w kluczowych obszarach działalności.
Podziel się na: