teaser.jpg
Uwaga. Przeglądasz artykuł starszy niż rok – informacje w nim zawarte mogą być nieaktualne

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz największe spółki energetyczne w Polsce stawiają kolejny krok na drodze do elektromobilności

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz spółki energetyczne: Enea SA, Energa-Operator SA, PGE Dystrybucja SA i Tauron Dystrybucja, podpisały list intencyjny dotyczący wielostronnej współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Współpraca w ramach zainicjowanego programu „e-VAN” ma na celu stworzenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów użytkowych. 

Założeniem programu „e-VAN” jest opracowanie innowacyjnego, bezemisyjnego auta dostawczego. Pojazd będzie dostosowany do potrzeb sygnatariuszy listu intencyjnego, tak aby mógł być wykorzystywany m.in. we flotach spółek do realizacji codziennych zadań. W ramach współpracy powołany zostanie zespół projektowy, który skoordynuje wszystkie działania, w tym także prace badawczo-rozwojowe. Program pozwoli na stworzenie innowacyjnych produktów i rozwiązań technicznych będących odpowiedzią na potrzebny rynku. W efekcie powstały pojazd zostanie zamówiony i wcielony do floty należącej do sygnatariuszy listu. Zakończenie działań w ramach programu „e-VAN” przewidziane jest na rok 2022.

– Bardzo mnie cieszy, że agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa wyższego podejmuje kolejną inicjatywę, wpisującą się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a także Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. To kolejny krok do rozwoju polskiej gospodarki – mówi Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

– Polska dzięki odpowiednim regulacjom prawnym staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla dynamicznie rozwijającego się przemysłu elektromobilności. Jest to tym bardziej istotne, iż innowacje stanowią dziś kluczowy element rozwoju polskiej gospodarki. Nowatorski program „e-VAN” to kolejny przykład inicjatywy związanej z popularyzacją transportu elektrycznego w naszym kraju. Zaprojektowanie auta odpowiadającego na potrzeby przedsiębiorstwa to marzenie każdej firmy, dlatego mam nadzieję, że ta okazja zostanie dobrze wykorzystana przez spółki zaangażowane w realizację tego projektu – komentuje Michał Kurtyka, wiceminister energii.

– Podpisany dziś list intencyjny jest niezwykle ważną inicjatywą, pokazującą konieczność wypracowania technologii nowoczesnych, bezemisyjnych pojazdów i rozwoju szeroko rozumianego transportu zeroemisyjnego w Polsce. Dzięki obecności największych w Polsce spółek energetycznych, powstanie pojazd dostosowany do oczekiwań tego segmentu rynku – powiedział prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – To również kolejne działanie NCBR w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreując rynek dla nowatorskich produktów – zaznaczył dyrektor Chorowski.

NCBR od 2017 roku intensywnie wspiera i inicjuje projekty badawczo-rozwojowe w obszarze elektromobilności w Polsce. Przykładem poprzednich działań jest chociażby program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego opracowany zostanie innowacyjny polski autobus zeroemisyjny.

– Elektromobilność to jeden z obszarów, który w najbliższych latach będzie bardzo dynamicznie rozwijał się w Polsce i na świecie. Dlatego Grupa Enea bierze aktywny udział w działaniach na rzecz rozwoju i budowy infrastruktury e-mobility w Polsce. Program „e-VAN”, zakładający opracowanie bezemisyjnych samochodów użytkowych, które mogą być wykorzystane w energetyce w segmencie dystrybucji, to inicjatywa o charakterze innowacyjnym. To dobry przykład ze strony energetyki, w tym Enei, który może wpłynąć pozytywnie na rozwój rynku elektromobilności w Polsce. Cieszymy się, że będziemy brać udział w projekcie przeprowadzanym w ramach partnerstwa innowacyjnego – powiedział prof. Wojciech Drożdż, wiceprezes Enei Operator ds. innowacji i logistyki.

– Energa-Operator SA jest jak najbardziej zainteresowana rozwojem technologii, które w przyszłości przyczynią się do rozpowszechnienia wykorzystania pojazdów niskoemisyjnych na dużą skalę. Posiadamy zróżnicowaną flotę pojazdów, w której na pewno znajdzie się miejsce dla samochodów elektrycznych. Dlatego przystępujemy do tego Programu z nadzieją, że wspólnie z sygnatariuszami listu intencyjnego, zrealizujemy określone w nim ambitne i innowacyjne cele – powiedział Piotr Dorawa, Prezes Zarządu Energa-Operator SA.

– Program „e-VAN” wpisuje się w cały szereg działań PGE Dystrybucja SA związanych z elektromobilnością. Z drugiej strony wychodzi naprzeciw rządowym planom rozwoju transportu niskoemisyjnego w Polsce oraz oczekiwaniom rynku. Dlatego z pełnym przekonaniem Zarząd PGE Dystrybucja SA podjął decyzję o podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego wielostronnej współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności. Jestem przekonany, że udział sektora energetycznego pomoże zintensyfikować te prace – powiedział Wojciech Lutek, Prezes Zarządu PGE Dystrybucja SA.

– Elektromobilność nie jest dla nas tematem nowym. Od dwóch lat prowadzimy projekt „Energia dla mobilności”, który jest przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym z obszaru elektrycznej mobilności i systemów magazynowania energii. Prowadzimy testy samochodów elektrycznych we flocie firmowej oraz prace badawcze w zakresie infrastruktury ładowania dla miejskich elektrycznych systemów autobusowych. Tego typu działania mają na celu pozyskanie wiedzy i doświadczeń w wykorzystaniu ekologicznego, obniżającego zanieczyszczenie środka transportu z napędem elektrycznym. Jednym z podstawowych elementów wspierających rozwój elektromobilności jest odpowiednia, ale i wyprzedzająca potrzeby, ilość i rozmieszczenie punktów ładowania samochodów i autobusów elektrycznych. W związku z tym elektromobilność dla dystrybutorów energii elektrycznej oznacza konieczność rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych – powiedział Robert Zasina, prezes TAURON Dystrybucja.

Grupa Enea to wicelider polskiego rynku elektroenergetycznego w zakresie produkcji energii elektrycznej. Zarządza pełnym łańcuchem wartości na rynku energii elektrycznej: od paliwa, poprzez produkcję energii elektrycznej, dystrybucję, sprzedaż i obsługę Klienta. Odpowiada za bezpieczne dostawy energii do 2,5 mln Klientów.

Do Enei Operator należy sieć dystrybucyjna w północno-zachodniej Polsce (ok. 1/5 powierzchni kraju). Grupa zatrudnia w całej Polsce ponad 16 tys. Pracowników, którzy tworzą innowacyjny koncern surowcowo-energetyczny. Do Grupy należą dwie ważne elektrownie systemowe: Elektrownia Kozienice i Elektrownia Połaniec. W ramach Grupy Enea działa również Lubelski Węgiel Bogdanka – kopalnia jest głównym dostawcą surowca do należących do Grupy elektrowni. Działalność Grupy obejmuje również energetykę cieplną w zakładach w Białymstoku, Obornikach i Pile.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od ponad 10 lat Centrum łączy świat nauki i biznesu, tworząc odpowiednie warunki do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Poprzez współfinansowanie procesów B+R wspiera rodzimych przedsiębiorców, istotnie zmniejszając ich ryzyko biznesowe towarzyszące wdrażaniu przełomowych projektów badawczych. Misją NCBR jest realizacja zadań służących społecznemu i gospodarczemu rozwojowi Polski oraz rozwiązywanie konkretnych cywilizacyjnych problemów jej mieszkańców. NCBR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej w programach operacyjnych: Inteligentny Rozwój oraz Wiedza Edukacja Rozwój. Realizuje także szereg programów krajowych i międzynarodowych, a także projekty związane z bezpieczeństwem i obronnością państwa. Z rocznym budżetem na prace B+R rzędu miliarda euro NCBR jest obecnie największym w kraju i regionie ośrodkiem wspierania rozwoju nauki i gospodarki.